Den foreliggende målsætning gælder for Fritidscentret Bispebjerg/Nørrebro Syd og tydeliggør på et overordnet niveau de krav og forventninger, som Fritidscentret stiller til det pædagogiske arbejde og hverdagslivet i børnenes fritid.
Målsætningens opbygning
Målsætningen formulerer et værdigrundlag, et overordnet formål, nogle pædagogiske mål og retningslinjer samt en overordnet indholdsplan som udgangspunkt for udvikling af det pædagogiske arbejde.
Fritidscenterets lovgrundlag og opgave
Den overordnede målsætning - formålet med arbejdet i fritidsplatformen - henter sit indhold i Dagtilbudsloven og formuleres i overensstemmelse med principperne i kommunens børnepolitik, som den kommer til udtryk i børne- og ungeudvalgets beslutninger.
Fritidsplatformen bygger på ligeværd og demokrati og kan som udgangspunkt modtage alle større børn og unge. I overensstemmelse hermed vil de større børn og unge møde de udfordringer, krav og forventninger, der retter sig mod den enkeltes behov og udviklingstrin, og som fremmer evnen til at deltage i et forpligtende fællesskab.
Dette skal ske gennem medlemmernes aktive indflydelse på og medvirken i fritidsplatformens liv, dens aktiviteter og pædagogiske indhold.
Fritidscenterets målgruppe
Målgruppen spænder lige fra det enkelte barn, der dyrker en specifik interesse én eller flere gange om ugen og til gruppen på gaden, som Fritidsplatformen arbejder projektorienteret og opsøgende i tæt samarbejde med UK afd. af Fritidscentret Bispebjerg/Nørrebro Syd.
Fritidscentrets arbejdsform og pædagogiske grundlag
Til forskel fra en mere traditionel institutionsform bygger platformens arbejde på følgende 3 principper:
-
En pædagogisk bestræbelse til at medvirke til trivsel og udvikling for alle lokalområdets børn og unge.
-
En forpligtelse til at have det nødvendige kendskab til kvarterets børn og unge i pågældende alderstrin.
-
En bred faglig viden om unges bevægelser, interessefelter, behov og almene livssituation.
Det indebærer et bredt tværfagligt samarbejde og at kontakten til større børn og unge gennem eksempelvis opsøgende arbejde, udgør et element i platformens pædagogiske arbejde.
Fritidsplatformen som arbejdsform betyder, at medarbejderne gennem tilrettelæggelsen og organiseringen af det pædagogiske arbejde og livet i enhederne skal tilstræbe et dynamisk og fleksibelt fritids tilbud karakteriseret af:
-
Indsatser, projekter og aktiviteter med udgangspunkt i medlemmernes behov og interesser
-
Projektorienteret og opsøgende pædagogisk arbejde
-
En fleksibel aldersopdeling og en fleksibel åbningstid
-
Fokus på ressourcer og værdier - med et rummeligt normalitetsbegreb
-
Tværfagligt samarbejde i lokalområdet, som i høj grad inkluderer foreningslivet
-
En konstant pædagogisk bestræbelse mod børn og unges aktive medvirken, medbestemmelse og indflydelse på enhedernes indhold
-
Fritidsplatformens ledelse og personale har hovedansvaret for at skabe rammerne og indretningerne i aktivt samarbejde med børn og unge
En sådan dynamisk og fleksibel enhed vil være et velfunderet grundlag til udfoldelse af den foreliggende pædagogiske målsætning for Fritidsplatformen.
Værdigrundlag
Det pædagogiske arbejde bygger på værdier. Værdier, som afspejler sig i målene for platformen, og som skal kunne ses i praksis.
Samfundet i dag er præget af stor mobilitet og foranderlighed, hvilket stiller store krav til børn og unges sociale fleksibilitet og evne til at kunne manøvrere imellem de sociale sammenhænge, de færdes i. Gennem et samarbejde mellem fritidscenteret, skolerne, forældre og forenings i foreningerne opnås gennemskuelighed og integration af erfaringer fra disse forskellige sammenhænge.
En grundlæggende værdi er respekten for den enkelte og den enkeltes baggrund.
Pædagogerne skal lytte til de unge og inddrage dem aktivt i hverdagslivets små og store spørgsmål på en sådan måde, at de unge oplever, at de bliver forstået og har indflydelse.
Alle større børn og unge – uanset køn eller kulturbaggrund – skal mødes med respekt og hensyntagen.
Med personalet som forbilleder lærer børn og unge at kunne tage andre menneskers perspektiv, at respektere og tage hensyn til medmennesket, at stræbe efter ligeværdighed mellem mennesker, at vise solidaritet med de svage og i det hele taget at have lyst til at indgå i et forpligtende samvær med andre.
Det overordnede formål
Det overordnede formål, eller dannelsesidealet, er at medvirke til barnets og den unges alsidige personlighedsudvikling og demokratiske forståelse.
Alsidig personlighedsudvikling
Det alsidige og demokratisk dannede menneske har lært at påvirke egen situation og tænke selvstændigt og handler på baggrund af en integration af egen vilje, følelser, viden og færdigheder. Han/hun har perspektiv på, hvordan den opnåede viden skal anvendes, og har udviklet fællesskabsfølelse. Han/hun tilstræber at handle i overensstemmelse med sin viden og følelser samt under hensyntagen til andre.
Gennem aktiviteter og samvær støtter fritidsplatformen de unge i deres udviklingsproces på vej til selvstændighed og et voksenliv. Således at også de svagest stillede grupper af børn og unge får et styrket udgangspunkt for bedre at kunne håndtere egen livssituation.
Dette forudsætter, at enhederne i fritidscenteret udformer trygge og udfordrende rammer med mulighed for, at børn og unge gennem et aktivt hverdagsliv bidrager til egen alsidige udvikling. En alsidighed, der også kan rumme det alternative og usædvanlige.
En alsidig personlighedsudvikling indebærer at enhederne/personalet:
- Støtter barnet/den unge i at turde og kunne give sig i kast med tilværelsens mangfoldige muligheder – også de anderledes og usædvanlige.
- Støtter barnet/den unges intellektuelle udvikling, så han/hun erhverver sig ny indsigt i og viden om omverdenen En viden som barnet/den unge gennem tilegnelse af normer og holdninger lærer at forholde sig etisk og moralsk vurderende til.
-
Støtter barnet/den unge i at tilegne sig sociale normer og hensigtsmæssige adfærdsmåder gennem venskabelige relationer og konflikthåndtering.
-
Støtter barnet/den unge i at erhverve sig mangfoldige selvstændige udtryksmåder og forholde sig vurderende til egne og andres æstetiske udtryk.
-
Støtter barnet/den unge i at udvikle sig fysisk-motorisk.
-
Bevidstgør barnet/den unge om vigtigheden af at kunne træffe afgørende valg i overensstemmelse med egne muligheder, evner og kundskaber.
Demokratisk dannelse
Fritidsplatformen skal tilrettelægge sin virksomhed med en variation og fleksibilitet, der sikrer, at alle børn og unge ud fra egne erfaringer og interesser har mulighed for aktivt at blive involveret i aktiviteter og beslutningsprocesser.
Både gennem det formelle og uformelle samvær og dialog i det daglige arbejde skal børn og unges medbestemmelse komme til udtryk.
Det betyder, at personalet skal skabe et hverdagsliv, der styrker børnenes/de unges lyst til at udforme og deltage i det sociale samspil og derigennem erhverve sig erfaringer med og forståelse for en demokratisk væremåde.
Udvikling af en demokratisk væremåde indebærer:
-
At barnet/den unge i den daglige deltagelse i livet i enhederne lærer at lytte til andre, give udtryk for egen mening og deltage i løbende forhandlinger.
-
At barnet/den unge oplever sig selv som medlem af et fællesskab med rettigheder og pligter.
-
At barnet/den unge udvikler evnen til at kunne tage andre menneskers perspektiv og er i stand til at udvise åbenhed overfor andre.
-
At barnet/den unge lærer at tage ansvar for sig selv og egne handlinger og herigennem magter at udvise ansvarlighed og omsorg i forhold til andre mennesker.
-
At barnet/den unge i løbet af sin tid i en af enhederne lærer at håndtere konflikter og løse problemer.
-
At barnet/den unge får mulighed for at udvikle fantasi og nysgerrighed, at være søgende og eksperimenterende og med mod til alene og sammen med andre at ”erobre verden”.
Grundlæggende kompetencer
I det følgende gives en oversigt over væsentlige udvalgte kompetencer, som ligger i forlængelse af ovennævnte værdier og mål. Disse kompetencer forventes større børn og unge at udvikle i løbet af deres fritidsliv.
De større børn og unge skal via livet i fritidsplatformen:
- Udvikle personlige og sociale kompetencer.
- Udvikle sproget og kommunikative færdigheder.
- Stifte bekendtskab med og tilegne sig viden om kultur.
- Udvikle tilværelseskompetence – at mestre hverdagslivet.
- Tilegne sig viden om natur/miljø og sundhed.
- Udvikle refleksionskompetence.
Parallelt med disse grundlæggende kompetencer kan formuleres mål, der hænger sammen med de øvrige sider af de større børn og unges udvikling:
Den æstetiske-, den etiske-, den moralske-, den fysisk-motoriske og den intellektuelle udvikling. Sider i personlighedsudviklingen, som blandt andet bringes i spil gennem læreprocesser, der netop tager sit udgangspunkt i enhedernes kerneområde: Indhold og aktiviteter som musik, dans og teater, sport og idræt, kreative aktiviteter, natur og teknik.
Større børn og unge skal via livet i fritidsplatformen:
Udvikle personlige og sociale kompetencer:
Gennem en stabil tilknytning til personalet og aktivt samvær med kammerater og venner har barnet/den unge mulighed for at udvikle selvstændighed og en positiv selvfølelse – et selvværd. Denne tillid til egen formåen danner grundlag for udvikling af social kompetence, dvs. lyst til og færdighed i at indgå i sociale relationer med andre børn og unge.
Det skaber grundlag for, at barnet/den unge er i stand til at håndtere konfliktsituationer og komme med problemløsninger – og i det hele taget rustes bedre til at tåle modgang.
Udvikle sproget og kommunikative færdigheder:
Gennem meningsfulde dialoger og samtaler – og ved at lege med sproget f. eks. i forbindelse med teater og musik, indgår de større børn og unge i konstante læreprocesser, hvorigennem de udvikler sproglige færdigheder og kommunikationskompetence. Der skal gives plads og rum til såvel de unges egen kultur manifesteret i f. eks. musiktekster, som til personalets præsentation af andre former for sproglig udfoldelse.
Stifte bekendtskab med og tilegne sig viden om kultur:
De større børn og unge skal via livet i klubben og i samspil med de øvrige medlemmer og personalet få indsigt i og forståelse for den danske kultur, dens normer, værdier og traditioner. Samtidig skal der skabes mulighed for at skaffe sig indsigt i og respekt for andre kulturer og deres værdier.
Udvikle tilværelseskompetence:
Gennem en trinvis udvikling, hvor barnet/den unge får indsigt i og lærer at mestre livet i fritiden og skolen, skabes grundlaget for, at den unge kan danne sit eget fremtidsbillede. På den baggrund møder den unge verden og tager tilværelsens udfordringer op med henblik på at udfolde sin fremtid. At kunne forpligte sig og tage ansvar i forhold til rutiner og nødvendige opgaver er vigtigt for udvikling og trivsel i forbindelse med uddannelse, arbejde og familieliv
Tilegne sig viden om natur/miljø og sundhed:
De større børn og unge skal gennem forskellige aktiviteter og oplevelser i og uden for enheden tilegne sig viden om naturen og miljøet med henblik på en bæredygtig brug af naturen.
Udvikle refleksionskompetence:
Større børn og unge har stor interesse i at vende værdibaserede spørgsmål og emner med hinanden og voksne, de har tillid til. Gennem både spontant opståede og/eller strukturerede fora kan der skabes mulighed for, at de unge udvikler indsigt i og erfaring med at reflektere over vigtige problemstillinger. Refleksioner, som skaber basis for mere kvalificerede problemløsninger.
Overordnet indholdsplan
Med udgangspunkt i de formulerede værdier, formålet og de formulerede mål er der i indholdsplanen udvalgt temaer, som klubpædagogerne skal inddrage i såvel planlagte forløb som spontant opstået samvær med børnene og de unge.
Disse indholdstemaer repræsenterer såvel den eksisterende kulturs værdier, børns og unges egen kultur samt aspekter af den viden og indsigt, som antages at være af afgørende betydning for at være på højde med den aktuelle samfunds- og kulturtilstand.
Indholdstemaer:
- De nære omgivelser - enhedernes hverdagsliv
- Samværet med andre unge, venskab og kammerater
- Fysisk udfoldelse, idræt og sport
- Kreative aktiviteter, sang/musik og drama
- Kommunikation, medier, sprog og tekst
- Natur, miljø og sundhed
- Demokratiske processer og medlemsdemokrati
- Globalisering og det kulturelle møde
- Det praktiske liv - at kunne selv
Indholdstemaerne har en alsidig karakter. De tager afsæt i det naturvidenskabelige (f.eks. natur og teknik), det humanistiske (f.eks. sprog, tekst og kommunikation) og det samfundsvidenskabelige (f.eks. samfundslivet og de demokratiske processer). Et sådant alsidigt indhold kommer til udtryk såvel i hverdagslivets spontant opstående aktiviteter som i veltilrettelagte aktiviteter. Der er ikke tale om en snæver dagsorden, men om væsentlige indholdsdimensioner, som personalet skal reflektere over og udforme således, at børn og unge kan erhverve sig erfaringer med disse i løbet af ugen, måneden og året.
Større børn og unge skal kunne undre sig – også i fritiden
Fritidsplatformen giver mulighed for, at større børn og unge kan forholde sig til mange former for indhold, der hver især kan bidrage til, at de skaffer sig indsigt i forskellige videns- og færdighedsområder.
På trods af indholdets forskellighed er der nogle fællestræk: Indholdet skal give større børn og unge mulighed for at undre sig.
Endvidere skal større børn og unge have mulighed for at bearbejde denne undren på en alsidig måde. Her har enhedernes mangfoldige skabende og udviklende aktiviteter – og ikke mindst det forpligtende samvær med andre unge og voksne - en særdeles vigtig plads.
Fritidsplatformens åbne rammer giver samtidig oplagte muligheder for at inddrage børn og unges egne søgeprocesser og selvorganiserede aktiviteter, der skaber en god klangbund for at opdage det nye, vilde, skæve og usædvanlige i deres erfaringsverden.
Glade børn og unge lærer bedst.
Alle disse erfaringer ligger så – som perler på snor – til brug ved en senere lejlighed. De har undret sig, reflekteret og lært.