Fritidscenter Bispebjerg syd består af:
- Klub Utterslev (legepladsen samt udeareal ligger under Utterslev skolen og derfor ikke er del af nedenstående plan)
- Fritidsklubben Bispeparken (legepladsen samt udeareal ligger under FSB og derfor ikke er del af nedenstående plan)
- UCYN (ingen legeplads samt udeareal ligger under FSB og derfor ikke er del af nedenstående plan)
- Legepladsen Degnestavnen (legepladsen hører til under TMF derfor ikke en del af nedenstående plan)
- Smedetoften (Udearealet er offentlig derfor er ikke en del af nedenstående plan)
- Borup: nedenstående plan vedrører kun klubben Borup.
Daglig visuel inspektion - tjekliste (udføres af gårdmanden/pædagoger)
Kvartalsvis inspektion - tjekliste (udføres af gårdmanden/pædagoger)
Vurderingsskema for legepladser (udføres af pædagogerne en gang hvert halvår)
Brandsikkerhed og brand øvelser:
Sammenhæng:
Institutionens personale skal være bekendt med gældende regler:
Personalet skal grundigt instrueres om ordensreglerne samt om reglerne for flugtveje, brandslukningsmateriel og branddøre.
Personalet skal ligeledes instrueres om at lukke døre i tilfælde af brand.
Hvordan kan vi planlægge øvelser?
INDEN ØVELSEN
Kendskab: Kender alle institutionens ansatte (elever, praktikanter m.v.) evakueringsinstruksens handlinger samt det aftalte interne signal for evakuering?
Forberedelse: Ved et personalemøde bliver alle gjort bevidste om evakueringsinstruksen samt selve varslingssignalet for iværksættelse af evakuering.
nedenstående punkt aftales matrikelvis. Husk at "gæster skal have hjælp da de ikke kender planen"
Alle er nu bekendt med signalet, og ved hvilken reaktion der ønskes (skal alle gå ud, hvor skal I mødes, hvordan skaber i overblik og hvem skal samle overblikket m.v.)?
EVAKUERINGSØVELSE - VARSLET
Kendskab: Nu kender alle instruksen og den aftalte interne alarmering / varslingssignal. Fokus kan derfor rettes mod at afprøve om alle reagerer, som aftalt og hurtigt går ud til det aftalte samlingssted.
Advisering og afvikling: Meld ud til alle medarbejdere og forældre: ”På fredag kl. 11.00 afholder vi evakueringsøvelse i institutionen.” Meld klart ud hvad målet er for netop denne øvelse. ”Vi fokuserer på at alle reagerer på alarmen og går ud til samlingsstedet.” (afholds sidste torsdag i november)
Øvelsen sættes i gang på det aftalte tidspunkt, og der observeres fra forskellige steder hvordan øvelsen forløber. Evaluering:
Vidste alle hvad de skulle gøre, da alarmen gik i gang?
Gik alle direkte til samlingsstedet?
Var der tvivl om den ønskede reaktion?
Hvad var årsagen til at det evt. ikke gik som planlagt?
Hvad ønsker vi at forbedre næste gang?
EVAKUERINGSØVELSE - DELVIS VARSLET
Kendskab: Denne øvelse er delvist varslet. Igen er fokus på, at alle reagerer med det samme og går ud til det aftalte samlingssted.
Advisering og afvikling: Meld ud til medarbejdere og forældre: ”I næste uge afholder vi brand og evakueringsøvelse i institutionen. Øvelsen sættes i gang på et ”hemmeligt” tidspunkt og der observeres igen fra forskellige steder, for at se hvordan øvelsen forløber. Nogle af børnene er måske ikke direkte under opsyn af en pædagog, og det registreres om dette giver problemer. (afholds sidste uge i februar)
Evaluering:
Reagerede alle omgående?
Reagerede alle som forventet?
Er der noget vi skal forbedre?
FULD BRAND- OG EVAKUERINGSØVELSE - UVARSLET
Kendskab: De grundlæggende rutiner er nu på plads, og den næste øvelse kan introduceres som uvarslet. Der fokuseres som ved de tidligere øvelser på om alle reagerer med det samme og går ud til det aftalte samlingssted. I kan nu bygge flere elementer ind i netop denne øvelse. En god idé er dog, at der på forhånd meldes ud, hvilken type udfordringer der vil være en del af jeres øvelser, så man er mentalt forberedt.
Afvikling: Ved at tilføre øvelsen ”effekter” giver det en mere realistisk oplevelse af brand og dette kan spille ind på reaktionsmønsteret. Vær dog særligt opmærksom på, at øvelsen skal tilpasses børnenes niveau, så det ikke bliver en traumatisk oplevelse. En røgmaskine kan evt. sættes op i et lokale eller en flugtvejsgang, hvilket gør der skal tænkes rationelt og vælges andre udgange. En anden mulighed er at en pædagog går rundt og råber ”HJÆLP, DET BRÆNDER!”. Når alle er samlet kan de institutioner med vandfyldte slangevinder lade børn og ansatte afprøve den i praksis ved, at trække slangen ud i det fri. (Opstil evt. nogle ting som der skal rammes). Dette medfører en genkendelse og tryghed ved brug af matriklens brandslukningsudstyr, hvilket kan gavne under en reel brand. (afholds sidste torsdag i august)
Evaluering:
Reagerede alle som planlagt og beskrevet i jeres brand- og evakueringsinstruks?
Blev der gjort forsøg på at slukke branden med jeres slukningsudstyr?
Var der nogen der tænkte på, at være klar til at modtage redningsberedskabet og hvilke informationer ville de kunne viderebringe?